Dla pytającego uczestnika celem w tej skróconej anegdocie była komercjalizacja i efektywność rozwiązania. Nie rozumiał jak można poważnie traktować pomysł, który jest po prostu przyjemny i w ogóle nie dotyka aspektu finansowego. Kult produktywności, wskaźników i monetyzacji pomysłów może być wypalający i ogranicza kreatywność. A często są to warunki, w których działamy na co dzień, zwłaszcza w biznesie.
Warto rozwijać również odwrotne umiejętności. Jest narzędzie, którego celem jest wymyślenie przedmiotów prawie bezużytecznych - Chindogu. Niesie ono ciekawe wnioski dla procesów projektowych.
Czym to jest Chindogu?
Łatwiej to pokazać niż wytłumaczyć. Sam twórca, Kenji Kawakami, mówił o nich “weird tool”. Chindogu to wymyślone przedmioty, które są prawie bezużyteczne i to “prawie” jest kluczowe. Dekalog zasad mówi o tym jakie cechy musi spełnić przedmiot, aby móc go nazwać “Chindogu”. Wszystkie zasady można poznać u źródła, a dziś chciałabym przybliżyć tylko cztery z nich, które wykorzystuję na warsztatach.
Chindogu jest:
prawie użyteczne
zabawne, ale nie jest żartem, “prankiem”
dla wszystkich, codzienne
wykonalne
Na warsztatach, gdzie wymyślaliśmy Chindogu zaproponowałam zespołom “odwrócone wyzwania” takie jak: “Jak moglibyśmy ciągle odrywać się od pracy?” lub “Jak moglibyśmy spędzać więcej czasu w firmowej kuchni?”. Uczestnicy w krótkim czasie stworzyli pomysły, a następnie szybkie prototypy pomysłów na Chindogu.
Jakie korzyści płyną z takiego ćwiczenia (poza oczywiście świetną zabawą)?
Chindogu łączy trzy elementy, które wpływają na to, że jest to ćwiczenie rozwijające kreatywność: przyjemność projektowania, działanie bez presji i wolność myśli. Pozwalają one eksplorować pokłady kreatywności i szukać kompletnie nowych połączeń.
Paradoksalnie nowe umiejętności kreatywne, które zdobędziemy wymyślając prawie bezużyteczne Chindogu wykorzystamy na co dzień w kontekście użyteczności i efektywności pracując w projektach w naszej organizacji.
A może ktoś ma ochotę na to ćwiczenie dla samej przyjemności? :)
***
Jeśli interesuje Cię temat kreatywności czy rozwijania nieszablonowych schematów myślowych to zapraszam do sprawdzenia jak działa Design Thinking Jam, który jest intensywnym warsztatem generowania pomysłów na potrzeby odbiorców