Jak sprawić, żeby to nie były tylko kolejne super warsztaty, na których wszyscy dobrze się bawią, pojawiają się naprawdę dobre pomysły, ale nikt do końca nie ma przekonania, że pociągniemy to dalej i uda się wdrożyć coś nowego. Wiedziałam, że muszę spojrzeć na to wszystko szerzej, że chcę wykorzystywać to w projektach i działać według jakiegoś sensownego planu.
Był to moment, kiedy zaczęłam już realizować pierwsze projekty z Design Thinking Institute i po raz pierwszy zetknęłam się z autorskim frameworkiem Projektowania Procesu, który zakłada nie 5, a 8 etapów i jest kołem, którego nie musiałam wymyślać na nowo ;) Jestem przekonana, że zaoszczędziło to sporo mojego czasu, a także pozwoliło uniknąć kilku błędów.
Co dokładnie składa się na projektowanie procesu?
1. Zdefiniuj efekt - zobaczysz jak cele projektu wpłynął na jego przebieg. W tym kroku odpowiadamy sobie na pytania: Co stworzymy? Co to umożliwi/ ułatwi? Komu?
2. Określ zespół projektowy - dobierz osoby, które będą zaangażowane przez cały czas trwania projektu. Chcemy wiedzieć kto zleca realizację projektu, kto jest sponsorem i kto z zespołu będzie aktywnie uczestniczył w projekcie.
Tutaj następuje 5 etapów znanych wszystkim z metody design thinking, czyli:
3. Empatia - pogłęb potrzeby właściciela projektu, a następnie poznajcie użytkowników przyszłego rozwiązania. Warto zwrócić uwagę, że przy okazji procesu mamy 2 kroki na etapie empatii, zaczynamy od klienta/ zlecającego proces, a następnie wspólnie definiujemy użytkowników, z którymi będziemy przeprowadzać wywiady.
4. Diagnoza potrzeb - nazwijcie potrzeby i pogrupujcie w klastry, które pomogą wyznaczyć obszary do dalszej pracy.
5. Generowanie pomysłów - po prostu wymyślajcie! Tu nie ma złych rozwiązań.
6. Prototypowanie i Testowanie - stwórzcie prototypy i testujcie, do momentu, w którym uznacie, że macie rozwiązanie które odpowiada na potrzeby użytkowników i jest zgodne z założonym na początku celami. W projektowaniu procesu jest to zazwyczaj najbardziej iteracyjna część, czyli ta którą powtarzamy kilkukrotnie (zazwyczaj 2-3 razy).
7. Plan wdrożenia - czas na najistotniejsze, czyli zaplanowanie, jak o pomyśle dowiedzą się inni. To moment na przygotowanie planu komunikacji, planu ewaluacji i planu konkretnych działań, które pozwolą na realizację projektu.
Co ważne na całość frameworku składają się także PRODUKTY, czyli to z czym chcemy skończyć każdy z kolejnych etapów oraz HARMONOGRAM, który określa ramy czasowe trwania całego procesu.
Mam nadzieję, że nasze koło będzie dla Ciebie pomocne!
Jeżeli masz jakieś pytania lub potrzebujesz pomocy to skontaktuj się z nami lub skorzystaj z kursu Projektowanie Procesu, podczas którego rozkładamy te wszystkie elementy na czynniki pierwsze!