N Newsletter
Upraszczam. Słowniczek definicji design thinking

Zauważyłam ostatnio, że w obszarze szeroko rozumianego design thinking, używamy tych samych słów do określania różnych rzeczy. Lubię jak rzeczy są jasne i zrozumiałe. Stąd też poczułam potrzebę przedstawienia naszego słowniczka, czyli wyjaśnienie jak my, w Design Thinking Institute, używamy określonych wyrażeń i co one dla nas znaczą.

Metoda design thinking

Sposób podchodzenia do projektowania rozwiązań. Opiera się na pięciu kolejnych  etapach:

  • Empatia - poznanie prawdziwych potrzeb użytkowników (w odróżnieniu od poznania proponowanych pomysłów na rozwiązania)
  • Diagnoza potrzeb i definicja wyzwań - zdefiniowanie, którym z problemów użytkowników będziemy się zajmować
  • Generowanie rozwiązań - kreatywna część tworzenia pomysłów na rozwiązania
  • Prototypowanie - znalezienie odpowiednich sposób na zaprezentowanie i sprawdzenie wstępnych pomysłów potencjalnym odbiorcom (wizualizacje, scenki pokazujące użytkowanie danej usługi.produktu)
  • Testowanie - zbieranie feedbacku w celu zweryfikowania założeń i ewentualnego ulepszenia prototypu.

Na każdym z etapów można skorzystać z narzędzi/formatek pomagających w konkretnych czynnościach.
Metoda design thinking opiera się uporządkowaniu procesu tworzenia rozwiązania, tak aby zespół wiedział gdzie się znajduje i co powinno być kolejnym krokiem.

Warsztaty design thinking

W DTI, warsztatami design thinking nazywamy spotkania szkoleniowe podczas których w praktyczny sposób umożliwiamy uczestnikom/czkom poznanie metody design thinking. W zależności od potrzeb trwają od 4 do 7 godzin. Podczas takich warsztatów uczestnicy/czki mają okazję zaprojektować w zespołach własne rozwiązania przechodząc po kolei przez wszystkie etapy metody design thinking. Doświadczeni moderatorzy/ki przeprowadzają ich przez proces projektowy przy wykorzystaniu podstawowych narzędzi. 
Celem tych warsztatów jest doświadczenie procesu projektowego na prostym przykładzie, tak aby uczestnik/czka miał okazję poczuć „odwagę kreatywną”. Takie warsztaty dają możliwość poznania podstawowej terminologii i pozwalają na sprawdzenie czy ta metoda miałaby zastosowanie w środowisku uczestników.
 

Proces design thinking (lub projekt design thinking)

Projektowanie rozwiązań (produktów, usług, procesów…) przy pomocy metody i narzędzi design thinking. Proces jest prowadzony przez Moderatora/kę Design Thinking. Moderator angażuje odpowiednie osoby do poszczególnych etapów oraz dobiera narzędzia. Jego/jej celem jest efektywne wypracowanie najlepszego rozwiązania.
Moderator jest niejako managerem od wypracowania innowacji.

Proces design thinking może trwać kilka tygodni lub miesięcy. To zależy od dostępności zespołu. Bardzo rzadko zdarza się, żeby osoby zaangażowane w projekt miały na to dostępny cały swój czas. Projekty tego typu wymagają połączenia różnorodnych elementów:

  • przeprowadzenia wywiadów z użytkownikami
  • warsztatów strategicznych na różnych etapach prac, tam podejmowane są decyzje
  • sesji kreatywnych dla zwiększenia puli pomysłów
  • stworzenia prototypów
  • przeprowadzenia wstępnych testów z użytkownikami.
     

Moderator/ka design thinking

Moderator/ka to osoba, która zna proces projektowania innowacyjnych rozwiązań. Wykorzystuje do tego pulę narzędzi, które dobiera odpowiednio do projektu. Wie kogo i jak zaangażować w kolejne etapy pracy. Dba o komunikację i przygotowanie poszczególnych spotkań. Jej/jego celem jest jak najefektywniej doprowadzić projekt do końca, czyli do zaprezentowania rekomendacji projektów do wdrożenia. Rekomendowane projekty bazują na wiedzy o potrzebach klientów, celach firmy/organizacji, wstępnych pozytywnych wynikach testów.

Service design

Zawężenie wykorzystania procesu design thinking specyficznie do usług (w odróżnieniu od projektowania produktów czy procesów). Service design wykorzystuje konkretne narzędzia sprawdzone w tego typu procesach (jak np. Customer Journey Map). Service design podlega tym samym etapom co proces design thinking i bazuje na poznaniu i zaadresowaniu potrzeb użytkowników.

 

Jest jeszcze kilka sformułowań, które my rzadziej używamy, ale poniżej piszę jak je rozumiemy:

Warsztaty
Praca polegająca na wypracowaniu zdefiniowanych wcześniej efektów spotkania. W tego typu pracy biorą udział co najmniej dwie osoby. Takie spotkanie ma zaplanowany przebieg oraz narzędzia. Mogą to być narzędzia wykorzystywane w procesie design thinking, choć nie jest to warunkiem. Warsztaty mogą mieć różnorodne cele. Niekoniecznie muszą być nastawione na tworzenie innowacji.

Facylitacja
Prowadzenie warsztatów, czyli spotkań, które mają zdefiniowane z góry cele i scenariusze. Rolą facylitatora/ki jest angażowanie uczestników/czek warsztatów do aktywnej pracy. Facylitator/ka powininien/na mieć doświadczenie w pracy z grupą.


Wiem, że pracujemy w „młodej branży” i nic nie jest zapisane w kamieniu. Nie ma jeszcze wyroczni i każdy może korzystać z tych sformułowań jak mu pasuje. Dobrze jednak upewnić się co mamy na myśli. Tak jest prościej:)

AUTORZY

Iwona Gasińska

WŁAŚCICIELKA DESIGN THINKING INSTITUTE. Business designer, specjalizuje się w budowaniu strategii innowacji firm. Strateg biznesu wspierający firmy w zakresie tworzenia i wdrażania planów rozwojowych. Odpowiada za prowadzenie programów dla właścicieli i zarządów budujących kulturę innowacji w firmach z różnorodnych sektorów gospodarki. Pracuje zarówno z MSP jak i z korporacjami, m.in. Black Red White, Lorenz-Bahlsen, Met-Life, Vorwerk, Swiss Krono.

„5 kreatywnych rytuałów" - przewodnik do twórczej odwagi

Zapisz się na listę odbiorców naszego newslettera z cotygodniowymi inspiracjami, a w prezencie otrzymasz 5 rytuałów wspierających budowanie kreatywnych nawyków.

size: xs
size: sm
size: md
size: lg
size: xl
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
Ta witryna korzysta z plików cookie, aby poprawić usługę i dostarczyć dopasowane reklamy. Korzystanie z tej witryny jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na wykorzystanie plików cookie. Zobacz naszą Politykę plików cookies.