1.Proces
Zaplanuj wcześniej scenariusz warsztatów. Nie chodzi tylko o ćwiczenia, które przeprowadzisz, ale o znalezienie odpowiedzi na kilka pytań, które ułatwią Ci moderowanie procesu.
2. Ludzie
Empatia w design thinking to nie tylko przeprowadzenie wywiadów pogłębionych z personami. Empatia jest obecna na każdym etapie pracy metodą DT. Podczas przygotowań pomyśl o:
3. Przestrzeń
Zadbaj też o miejsce, w którym pracujecie. Na warsztaty, w których udział bierze ok. 15-20 osób odpowiednia jest sala o powierzchni ok. 70-100 m2. Z praktyki wiem, że znalezienie idealnego miejsca na warsztaty jest wyzwaniem, ale warto o nią zadbać, bo fizycznie wpływa na energię całej grupy. Pomyśl o:
4. Cel warsztatów
Jako prowadzący znasz genezę warsztatów, wiesz nad czym będziecie pracować oraz jakiego efektu możesz się spodziewać. Pomyśl jak tę wiedzę w atrakcyjny i prosty sposób przekażesz uczestnikom? Warsztaty powinny mieć też atrakcyjny tytuł, który będzie wzbudzał entuzjazm. Jeśli waszym zadaniem jest szukanie ulepszeń dla systemu obsługi klienta to możesz nazwać warsztaty "Usługi przyszłości, które pokochają klienci." zamiast "Warsztaty rozwoju systemu obsługi klienta z segmentu rynku biznesowego dla platformy mobilnej." Na warsztaty, o którym tytule Ty byś się chętniej zapisał/a? :)
Dobra komunikacja celu warsztatów bardzo pomaga w moderowaniu całego procesu - dzięki temu, wszystkim będzie przyjemnie współpracować.
5. Materiały i narzędzia
Jeśli będziecie prototypować to przygotuj wcześniej materiały. Zadbaj, aby były różnorodne. Materiały mogą być tanie, ważne, aby pobudzały wyobraźnię uczestników. Dobrą analogią są tu klocki LEGO - poszczególne elementy są standardowe, a dopiero ich połączenie daje coś nowego. Myśl podobnie o materiałach do prototypowania.
Narzędzia i formatki pomagają ustrukturyzować pracę kreatywną. Są też bardzo dobrym sposobem, aby cały warsztat szybko „szedł” do przodu, ponieważ kierunkują dyskusje na najważniejsze aspekty. Design thinking bardzo dużo mówi o skupianiu się w krótkim czasie na najważniejszym. Przemyśl przed warszatatem:
Zazwyczaj w przypadku narzędzi design thinking sprawdza się zasada „mniej znaczy więcej”. Upraszczaj je i ulepszaj, sprawdzaj na kolejnych warsztatach co działa, a co nie. Z czasem nabierzesz łatwości w ich dobrze i projektowaniu.